1- Apakah perbezaan antara perakaunan kewangan dan pengurusan? - perakaunan kewangan adalah bagi menyediakan maklumat kepada pihak pengurus dalam sesebuah organisasi supaya dapat memudahkan operasi. - Perakaunan pengurusan adalah bagi menyediakan maklumat kepada pemegang saham, pemiutang iaitu pihak yang berada di luar organisasi.
2- apakah maksud bisnes strategi? - bisnes strategi merupakan pelan persaingan yang membolehkan sesebuah syarikat menarik pelanggan dengan membezakan identiti sendiri dengan pesaing lain.
3- Jelaskan 3 kategori utama customer value proposition - intimasi pelanggan iaitu memfokuskan kepada kehendak dan keperluan pelanggan - operasi yang cemerlang iaitu pelanggan yang disasarkan dapat menerima produk dengan cepat,perkhidmatan yang baik dan harga yang lebih rendah berbanding pesaing lain. - Kepimpinan produk iaitu fokuskan kepada sasaran pelanggan kerana kualiti produk yang tinggi berbanding pesaing.
4- Berikan 3 aktiviti utama pengurus. - merancang, iaitu melibatkan wujud satu strategi asas, memilih tindakan dan mengklasifikasikan tindakan supaya menjadi lengkap. - mengarah dan memotivasi, iaitu mengarahkan pekerja untuk menjalankan rutin operasi supaya dapat mengikut perancangan. - Mengawal, berfungsi bagi memastikan operasi yang dijalankan mengikut rancangan dan boleh diubahsuai mengikut keadaan tertentu.
5- apakah 4 langkah dalam perancangan dan kitaran kawalan? . Formulasi tentang perancangan Jangka pendek dan panjang (perancangan)
Perbandingan prestasi Pembuatan keputusan melaksanakan perancangan yang dirancang (kawalan) (mengarah & memotivasi)
Mengukur prestasi (mengawal)
6- apakah perbezaan utama antara kewangan dan pengurusan kewangan? - meliputi 3 aktiviti penting i. pasaran wang dan modal untuk jangka masa pendek ii. pelaburan – aktiviti penting bagi syarikat - untuk menjana hasil masa hadapan iii. pengurusan kewangan - POLC
7- apakah yang membezakan diantara staf di dalam sesebuah organisasi. - seseorang yang berada dalam kedudukan “line” akan terlibat secara langsung dalam mencapai objektif organisasi - seseorang berada dalam kedudukan “staf” hanya terlibat secara tidak langsung dalam proses pengeluaran.
8- jelaskan tanggungjawab asas “Chief Financial Officer”. - anggota pasukan pengurusan atasan yang bertanggungjawab untuk menyediakan data tepat pada masa dan berkaitan untuk menyokong dan mengawal aktiviti-aktiviti dan untuk menyediakan penyata kewangan untuk pengguna luar.
9 – apakah 3 kategori utama stok dalam syarikat pengilangan? - bahan mentah – bahan yang digunakan bagi menghasilkan sesuatu produk - kerja dalam proses – produk yang separuh lengkap / yang masih berada dalam proses. - Bahan siap – barangan yang telah siap.
10 - apakah lima langkah dalam “Lean Thinking Model”? Step 1 - mengenal pasti nilai dalam produk tertentu / perkhidmatan-perkhidmatan Step 2 - mengenal pasti proses perniagaan yang menghantar nilai Step 3 - mengelolakan mengatur kerja sekitar aliran proses perniagaan Step 4 - mewujudkan satu sistem tarikan yang menjawab untuk pesanan-pesanan pelanggan Step 5 - secara berterusan kesempurnaan kejaran dalam proses perniagaan.
1- Apakah perbezaan antara perakaunan kewangan dan pengurusan?
- perakaunan kewangan adalah bagi menyediakan maklumat kepada pihak pengurus dalam sesebuah organisasi supaya dapat memudahkan operasi.
- Perakaunan pengurusan adalah bagi menyediakan maklumat kepada pemegang saham, pemiutang iaitu pihak yang berada di luar organisasi.
2- apakah maksud bisnes strategi?
- bisnes strategi merupakan pelan persaingan yang membolehkan sesebuah syarikat menarik pelanggan dengan membezakan identiti sendiri dengan pesaing lain.
3- Jelaskan 3 kategori utama customer value proposition
- intimasi pelanggan iaitu memfokuskan kepada kehendak dan keperluan pelanggan
- operasi yang cemerlang iaitu pelanggan yang disasarkan dapat menerima produk dengan cepat,perkhidmatan yang baik dan harga yang lebih rendah berbanding pesaing lain.
- Kepimpinan produk iaitu fokuskan kepada sasaran pelanggan kerana kualiti produk yang tinggi berbanding pesaing.
4- Berikan 3 aktiviti utama pengurus.
- merancang, iaitu melibatkan wujud satu strategi asas, memilih tindakan dan mengklasifikasikan tindakan supaya menjadi lengkap.
- mengarah dan memotivasi, iaitu mengarahkan pekerja untuk menjalankan rutin operasi supaya dapat mengikut perancangan.
- Mengawal, berfungsi bagi memastikan operasi yang dijalankan mengikut rancangan dan boleh diubahsuai mengikut keadaan tertentu.
5- apakah 4 langkah dalam perancangan dan kitaran kawalan?
.
Formulasi tentang perancangan
Jangka pendek dan panjang
(perancangan)
Perbandingan prestasi Pembuatan keputusan melaksanakan perancangan
yang dirancang (kawalan) (mengarah & memotivasi)
Mengukur prestasi
(mengawal)
6- apakah perbezaan utama antara kewangan dan pengurusan kewangan?
- meliputi 3 aktiviti penting
i. pasaran wang dan modal untuk jangka masa pendek
ii. pelaburan – aktiviti penting bagi syarikat
- untuk menjana hasil masa hadapan
iii. pengurusan kewangan - POLC
7- apakah yang membezakan diantara staf di dalam sesebuah organisasi.
- seseorang yang berada dalam kedudukan “line” akan terlibat secara langsung dalam mencapai objektif organisasi
- seseorang berada dalam kedudukan “staf” hanya terlibat secara tidak langsung dalam proses pengeluaran.
8- jelaskan tanggungjawab asas “Chief Financial Officer”.
- anggota pasukan pengurusan atasan yang bertanggungjawab untuk menyediakan data tepat pada masa dan berkaitan untuk menyokong dan mengawal aktiviti-aktiviti dan untuk menyediakan penyata kewangan untuk pengguna luar.
9 – apakah 3 kategori utama stok dalam syarikat pengilangan?
- bahan mentah – bahan yang digunakan bagi menghasilkan sesuatu produk
- kerja dalam proses – produk yang separuh lengkap / yang masih berada dalam proses.
- Bahan siap – barangan yang telah siap.
10 - apakah lima langkah dalam “Lean Thinking Model”?
Step 1 - mengenal pasti nilai dalam produk tertentu / perkhidmatan-perkhidmatan
Step 2 - mengenal pasti proses perniagaan yang menghantar nilai
Step 3 - mengelolakan mengatur kerja sekitar aliran proses perniagaan
Step 4 - mewujudkan satu sistem tarikan yang menjawab untuk pesanan-pesanan pelanggan
Step 5 - secara berterusan kesempurnaan kejaran dalam proses perniagaan.